<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d29907344\x26blogName\x3d%DA%AF%D8%A7%D9%87+%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://peeshro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dfa\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://peeshro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3742665146316816857', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

PEESHRO

ساختن لطیفه برای اقوام ایرانی ...

شنبه، آبان ۰۵، ۱۳۸۶

چند وقت پیش هنگامی که داشتم در میان مطالبی که قبلا جمع آوری کرده بودم، جست و جو می کردم مطلب زیر به چشمم خورد و لذا بهتر دیدیم تا آن را در اینجا بگذارم. البته من خودم تحقیقی در این زمینه نکردم اما از دوستانی که در مورد مطلب زیر اطلاعات بیشتری دارند خواهش می کنم در کامل کردن این مطلب به من کمک کنند.
 

یکی از اشتباهات بزرگ رضاشاه ،انتصاب عبدالله مستوفی به استانداری آذربایجان بود. شاید اگر لیست بیست نفره ای از دشمنان وحدت ملی ایران را جمع آوری کنیم ، عبدالله مستوفی میتواند در این فهرست جای بگیرد. عبدالله مستوفی نویسنده ای خوش ذوق بود و کتاب «شرح زندگانی من» از وی یکی از جالبترین کتابهای بازمانده از زمان قاجار است. مستوفی والی آذربایجان بود و با کمال تاسف اصطلاحی را در مورد آذریبها باب کرد که هنوز کم و بیش این اصطلاح به کار میرود. او هنگام سرشماری از مردم آذر بایجان به عنوان خ...شماری یاد کرد و به مردمان میهن دوست اذربایجان ترک... میگفت. مستوفی با آذریها رفتاری تحقیرآمیز داشت. عبدالله مستوفی مُرد ولی اصطلاح وی گویا زندگی جاویدان خود را آغاز کرده بود. از آن پس لطیفه هایی بس زشت درباره ی آذریها توسط برخی از هموطنان ناآگاه و حتی گاهی توسط خود آذریها ساخته شد و بر دهانها افتاد. امروز نیز لطیفه های بسیاری درمورد آذریها ساخته می شود که البته با کمال تاسف طی چند سال گذشته لطیفه گویی علیه دیگر اقوام ایرانی چون لرها ، بلوچها و... ساخته میشود.


 


 

Bookmark this post to del.icio.us Digg this post! Bookmark this post to Yahoo! My Web Bookmark this post to Furl